Selasa, Jun 26

peNgAlaMAn CInta...

bismillahirrahmanirrahim..

cinta..mungkin sesetengah insan terus menerus merasakan cinta adalah satu perkataan yang sangat tinggi nilai dan pengertiannya..begitu juga aku..aku mula mengenali bibit-cinta tatkala hati di rundung duka dan lara....tatkala air mata ku..kurasakan terlalu murah untuk dititiskan..cintaku mungkin bukan seperti cinta orang lain..kekasih ku datang..ketika aku benar2 di selebungi kesedihan..


2004..sebelum menduduki PMR

seperti rutin aktiviti yg akan dijalankan di sekolah ku..bacaan yassin dan solat hajat bersama2 guru dan ibubapa...erm..saat2 ini yang ku tunggu2..dan pastinya bukan aku sahaja..sahabat2 ku juga..kulihat tidak sabar2 menantikan kedatangan ibubapa mereka..aku yakin yang mak dan abah akn sampai awal..sebagai anak perempuan yg sulung,aku selalu d manjakan walaupun bukan fitrah ku begitu..dan aku begitu yakin mak dan abah akn datang ke prog ini..aku sudah memberitahu mak seminggu yang lalu..aku sengaja tidak menelefon lagi kerana tidak mahu merepot2 kan mak dan abah..namun setelah penantian aku pada ptg itu hanyalah sia2..sepanjang petang aku melihat di hadapan masjid..namun..hati ku hampa..lalu..aku mengambil keputusan untuk menelefon mak..

"hello,assalamualaikum mak..mak kat mne?"dlm hati..aku berharap mak ada dalam perjalanan..

"maaf ye na,mak dan abah mungin x dapat hadir"aku terkesima dan terkedu..sampainya hati mak..abah..aku kan akn menduduki PMR beberapa hari shj lagi..xkan xnak dtg..hati ku mula bergolak...namun aku mula berfikir..mungkin nenek x sihat..

"xpe lah mak..ok ye..assalamualaikum"jawapan ku sedikit hampa..

airmata ku mula bergenang tatkala melihat ibubapa rakan2 ku yang lain..

"bertuahnya mereka"bisik ku ..

tiba2 aku teringatkan nadia...ayahnya baru shj menghadap ilahi bebrapa hari sebelum hari ini..dia pasti lebih sedih..ayahku hanya tidak boleh datang..erm..xpelah..hati ku terdetik untuk menelefon mak sekali lagi u ntuk bertanya sebab mereka tidak dapat datang..

"hello assalamualaikum mak,kenapa mak xdapat dtg?"

"xpe lah na..kami akn datang..tunggu skjp lagi ye"..ha!!wa!!gembiranya!!..mak dtg jg....

aku terus menanti..walaupun solat hajat sudah dimulakan..aku berdoa agar mak dan abah sampai dgn selamat..

dan akhirnya..alhamdulillah..aku melihat kelibat mak ku yang tercinta..penat nampaknya..aku memimpin mak ke tandas untuk mengambil wuduk...dan selepas itu kami terus ke masjid untuk bersama2 bersolat hajat..seusai solat...

"mak,itu kawan ana,nadia..ayah dia bru je meningga..kesian dia mak"begitulah aku selalunya..tidak pernah satu ceritapun tertinggal untuk di kongsi dgn mak ku ....tiba2 mak ku menangis..mak terus memelukku..aku terkejut..kenapa mak??aku terkedu..

"na,ana lebih beruntung daripada kawan ana tu",airmata mak makin laju....

aik..kenapa nh..aku kurnag mengerti.."mak,abah mana??"mak makin memeluk ku kuat2..

hati ku mula berasa kurang enak..dari tadi aku tidak melihat ayahku..mak??aku terus di belenggu pertanyaan yg makin menyesakkan..selesai kami bersalam2 dgn guru2 dan ibu2 sahabat2 ku..mak terus menarik tanganku..

"jom,kite carik abah.."lega hati ku..ini bermakna abah ada kat sini..aku sudah mula memikirkan perkara yg bukan2 tadi..astaghfirullahalazim..

"cmne nk crk abah nh mak..ramai orang nh",mak menyarankan aku untuk mencari kereta kami krn mungkin abg ku ada disana katanya..kaki ku pantas berjalan..aku tidak sabar2 untuk melihat wajah abah..ketika kami sibuk mencari kereta..abang ku menyapa ku..dia terus membawa kami berjumpa dgn abah di hadapan masjid...

aku terkesima..abah!!..kenapa kaki abah berbalut??aku terus menyalami abah..aku duduk di sebelahnya..aku tidak peduli lagi dgn org2 yg sdg melihat aku..mungkin mereka berasa aneh krn aku ,muslimat duduk di hadapan masjid....aku tidak peduli lagi..aku terus bertanaya apa yang berlaku..

"abah terseliuh.."mudah dan ringkas jawapannya..walaupun aku tahu..abah berbohong..abah pakai tongkat..kepala dan kaki abah berbalut..takkan sbb terseliuh??!!aku terasa ingin menjerit kerana abah sedaya upaya mengelak dr menjawap persoalan ku dgn sejujurnya..dia terus bertanya bagaimana persiapan ku untk PMR..fikirkan ku tidak lagi selari dgn emosi ku,...aku ingin sekali menangis..kerana aku..ayahku sanggup dtg..biarpun dia baru shj kemalangan..aku cuba menahan airmata ku d sebalik kegelapan malam itu..aku tahu mak dan abah tidak mahu aku resah..sebab itu abah dan mak dtg jg malam itu..tidak lama...abah meminta izin untuk pulang..kalian bayangkan..ayahku menunaikan solat hajat di masjid..dgn keadaan kakinya yang patah..ditengah2 jemaah yg lain..aku tidak dpt lagi membayangkannya..aku terus memimpin ayah untuk ke kereta..sakitnya dia..aku mendengar dia menahan kesakitannya..setelah abah masuk kedalam kereta..mak mula membuka cerita..benar..abah berbohong..mungkin tidak mahu menganngu emosi ku yang akn berdepan dgn peperiksaan beberapa hari lg..rupa2 nya..abah kemalangan..van yg dibawa berlanggar dgn lori tatkala ingin mengelak dr trlanggar motosikal..van tidak lagi boleh d gunakan..aku makin terkedu..kepala ku berpinar kerana menahan airmata..aku berasa sgt2 bersalah..kalau tidak krn aku..abah tidak akn susah payah untuk dtg kemari.. aku tidak mahu menyusahkan abah lagi..aku cuba menahan airmata ini..walau pun hati ku sudah semakin remuk redam...aku hampir pitam..apabila kereta yg membawa abh dan mak meluncur pergi...aku terus ke pondok telefon..aku cuba untuk berkongsi masalah ini dgn abang sulongku..aku fikir dgn cara ini mungkin aku akn lebih lega..namun sebaik shj aku mndgr suara abg ku d hujung talian..aku menangis...airmata ku laju berderai...aku terus meletakkn ganggang..ini tidak akn berhasil..aku hanya akn menangis....memikirkan..kenapa aku menyusahkan abah??kasihannya abah...teruknya aku...kenapa abah yg kemalangan..aku mula menyalahkan takdir..dan jg tuhan mungkin..kenapa??kenapa berlaku kpd keluarga aku??kenapa abah yg kemalangan??

di saat ini..cinta itu hadir..puas sudah aku menyalahkn takdir...aku terlihat kitab2 al-quraan di dalam surau seolah2 mengajak aku untuk membacanya..di saat airmata ini terus meluncur laju,aku masuk kedalam surau..mungin d sini tempat terbaik untuk ku meredakan tangisan ku..d dalam surau aku mula melihat kitab2 tuhan...aku pgg..dan mula membukanya..aku mmbaca tp dlm tangisan..aku mncari kekuatan..agar aku terus meredhai apa yg berlaku..di saat ini..aku teringat shbt ku,nadia...ayahnya...sudah meninggal..xkan kembali lg..bagaimana dia bisa melaui semua ini..dugaan sekecil ini pun membuat aku lemah selemahnya...tidak lagi bersndar pd allah..tp terus menyalahkan Dia..astaghfirullahalazim...aku mula tersedar..cinta itu terus membaluti diri..cinta itu terus membelai aku..agar terus bersabar...aku mula terasa nikmat nya cinta...ketika airmata terus mengalir.....


to be continue.....

3 ulasan:

shoe berkata...

salam fana..
ana dah dengar citer ni dulu..hehe.. ;)

farhanah ferdos berkata...

adeh syue..ini cite baru ..huhu..cne dpt tahu..tau la sehati sejiwa ngn ana..hihi..jgn la tau dulu..

nadz_oryan berkata...

salam...
bleh sy th ni true story ke? ke ni ksh anti?