Sabtu, April 18

..Hepi Besday Mak!!..



"Assalamualaikum mak...hepi besday!!..." ucapku dgn excitednya

"Waalaikumsalam..ana ke??owh..terima kasih..."

"maaf mak..takde hadiah untuk besday kali ni.."

"xpelah na..yang penting tu ingatan dan doanya.."

"moga panjang umur dan dimurahkan rezeki dibawah redha dan kasihnya Dia..umur mak dah berape eh? 49 kan?? dah kene ade cucu ni..hehe"gurau ku..


itu ajaran bonda tercinta...xpernah lekang dari bibirnya...mohon doa dari anak-anaknya...mungkin itu juga yg menyebabkan lidah ku seringkali menyebut ayat-ayat yang sama...even dgn guru-guru non muslim...aku pohon doa dr mereka...rindunya...rindu pada keluarga di Malaysia...rindu bergurau senda dan berkumpul bersama..rindu berkongsi cerita...rindu berkongsi suka dan duka..


airmata bergenang tatkala mendengar nasihat yang mak tuturkan...Allah..rindunya...

semalam...ku sampaikan sms buat kedua2 abang ku...sebagai ingatan..agar mereka xlupa untuk wish ataupun kol mak...dorang ni sbnrnyer lg manja ngan mak berbanding aku yang lebih manjanya dengan abah...tapi bab2 ni..selalu je terlupa...jd, sbg adik..nak juga sibuk2 kan diri ingatkan diorang..hehe..

teringat satu kisah dahulu...tatkala aku tulis kisah ini, kisah ni dah pun hampir dua tahun berlalu..coretan yang aku tulis dengan airmata..tatkala melihat airmata ibu tercinta itu mengalir...






airmata ibu tumpah lagi..hati ku cukup terguris..luahan mak kali ini benar2 datang dari hulu hati nya..aku yakin dan cukup yakin..itulah suara hati dari insan yg bergelar ibu...dia cukup tabah...tatkala dia meluah kan..sedikit pun airmata nya tidak kelihatan..airmata itu hanya tumpah apabila kami selesai mengangkat takbir untk menunaikan solat isya'..


usai sahaja kami menunaikan solat maghrib berjemaah...hati ku terdetik untuk bertanya tntg abang..emak ku mula bertukar wajah..di luahkan hatinya..rupa2nya...si ibu ini benar2 rindu kepada anak2 bujangnya..seorg bekerja dan seorg lagi belajar..puas ku mmberitahu,mungkin mereka sibuk,mak dan abah pasti ada didalam doa merea,aku cuba memujuk..namun,hati ibu,siapalah yg benar2 mengerti...



cukuplah wahai anak...jangan kau robek lagi hati ibu..biarpun hanya sekali dalam seminggu...tanyalah khabar ibu..apa salah ibu mu terhadap dirimu wahai anak2??..sudah cukup ilmu agama yg orang tua berikan..maka gunakanlah sebaik mungkin...jangan terlalu sibuk untuk berdakwah,bekerja, dan belajar..kau lupa tanggungjawap mu pada kedua orang tuaMu..cukuplah hanya satu msj yg kau sampaikan untuk bertanya khabar..tidak rugi sesen pun...sedangkan dgn shbt2 mu,beratus2 ringgit bisa kau gunakan untk menelefon dan bersms...


cukuplah dengan tidak lebih rm1 kau gunakan untk menghubungi org tua mu..tanyalah khabar mereka..jgn hanya ketika kau buntukan wang baru kau hendak mencari mereka..airmata wanita itu tumpah lagi..d hadapan allah,dia mengharapkn yg terbaik buat anak2 nya...terdetik hati ku,mungkin aku juga sering membuat airmata wanita yg melahirkan ku ini tumpah...hati ku sayu..wahai anak2..fahami lah ibu bapa mu...kenangilah jasa mereka..bukan duit yg mereka mahu,cukuplah skdr kasih sayang..jika kau malu untuk mengucapkan kasih dan sayang itu..cukuplah dengan menunjukkan nya..ambil lah berat tntg kesihatan mereka...luangkanlah diri mu untuk menelefon atau sekurang2 nya menghantar msj bertnya kbr..walaupun untuk sekali seminggu..inilah luahan hati seorg ibu yg benar2 rindu akn anak2 nya..


bukan untuk mengungkit..tapi terlalu byk pengorbanan si ibu buat mu,belanja belajar,makan,assignment,buku2,yuran sekolah dan macam2 lagi..bisakah kita membayarnya??..cukuplah dengan menggembirakan mereka..cukup2lah kita dari menjadi penyebab airmata itu tumpah lagi dari kita kecil hingga kita dewasa..hargailah sementara mereka masih ada...allah pemegang nyawa..allah menentukan segalanya...


jangan kau menyesal andai diri tidak sempat berbuat apa2 untuk ibunda dan ayahanda mu yg tersayang...jangan lah kau menyesal apaila mereka tiada lagi di sisi..sebelum kau benar2 mengembirakan mereka....luang kan masa untuk bunda dan ayahnda..pulang lah untuk menziarahi mereka..andai terlalu sibuk,telefonlah,sekurg2nya,bermsjlah dgn mereka..smoga airmata itu jatuh dengan seulas senyuman di bibir..

sesudah solat isya..baru aku sedar..dia menangis di hadapan allah..mohon kebaikan buat si anak..mohon dipermudahkan segala buat si anak..


"ana minta maaf mewakili yg lain2 mak " mak tersenyum dan mengangguk..itulah hati ibu,tidak pernah kenal perkataan tidak untuk memaafkn kesalahan dan kekhilafan kita..semoga dosa2 kita diampunkan...sayangi..kenangi..dan dekati lah ayah dan ibu...semoga kita benar2 memahami perasaan mereka dr terus leka memahami perasaan sahabt..
ampunkan kami mak abah..doakan kami menjadi anak2 mu yang soleh dan solehah..amin..
ingatan ini buat diri sendiri jua...Allah..ubati rindu ini...

3 ulasan:

Dr Zahau berkata...

sanah helwah to ur mom..
yerp..ramai anak terlupe ari ni..yg prioriti kepada ibu lebih penting dr perkara lain..insyaallah..

btw..mak nti lahir
18 hb 4 ke or 19 hb 4..

Mafia berkata...

Salam. Penulisan tu ingatan buat diri ku juga. Bertuah mak dan abah kamu mempunyai anak seperti kamu. Semoga kamu kekal menjadi anak yang soleha. Seperti nama gelaran kamu Ana Soleha.

.:muj@ahidah Solehah:. berkata...

dr,
besday mak ana 18/4

kak,
insha Allah..amin..bukan mudah..tapi kita perlu berusah insha Allah.