Khamis, Mac 11

selamat hari lahir..

bismillahirrahmanirrahim..

ramai pula insan-insan yang dekat dengan diri ku menyambut hari lahir bulan ini..minggu lepas, ketika bercakap dengan humaira (satu-satunya adik perempuanku), awal-awal sudah diingatkan aku mengenai hari lahir abah..biarpun masih ada satu minggu lebih untuk sampai ke tarikh yang akan menambah bilangan umur abah..16 Mac..budak tu memang selalunya advance dengan hari lahir family..siap dah buat kad birthday untuk abah..=)

saat melihat kegembiraan sahabat-sahabat di sini menyambut hari lahir, aku tersenyum sayu..

entah kenapa, kerap benar aku melihat sesuatu dari sudut berbeza..

membaca blog hadi dan haya, adik-adik yang baru menjejakkan kaki di bumi perth ini, aku merasa benar mereka terlalu merindui keluarga..bukan sahaja mereka..yang dah bertahun-tahun dok kat perth ni, masih ada yang tak pernah hilang homesicknya..
itulah cinta yang tiada batas dan tiada harga dan tiada gantinya...CINTA KELUARGA..

mungkin kerana rasa itu, aku cuba membuatkan mereka gembira..merasakan adanya KELUARGA..biarpun tidak kan serupa dengan kasih dan sayangnya keluarga sebenar di tanah air...sekurang-kurangnya, aku mahu mereka gembira walaupun untuk seketika..

itu jugalah kata-kata yang aku hulurkan buat hadi..."cuma ini yang keluarga kita ada di sini"..
moga Allah pelihara ukhuwah kami hingga ke jannah nanti...amin..

hari lahir terlalu banyak signifikannya..

samaada, pertambahan angka itu hanya sekadar berubah dari 1 kepada 2 atau kepada 3..
samaada, bertambahnya umur membawa kita ke alam yang baru, "dah boleh kawen" itu kata-kata yang selalu di sebut haya =)
samaada, anjakkan umur itu bukti anjakan paradigma dalam diri untuk menjadi seseorang yang lebih matang dan lebih menghargai kehidupan..

samaada, hari lahir itu adalah hari yang mengingatkan kita makin hampir dengan hari akhir kehidupan?

sejak aku mula sedikit bijak menganalisa kehidupan,
saban tahun, hari lahir ku, aku sambut dengan debaran..
mungkin kah aku takut pada kematian yang makin aku menghampirinya?

aku mungkin merindui kematian..
tapi aku bimbangkan persedian buat kematian..

erk..dah banyak kali post dalam blog ni..sume tentang kematian..haih..

tapi tak salah rasanya..
kalau orang melayu kata 'buang tebiat agaknya' sbb terlalu sering menyebut soal kematian..

namun,rasulullah yang aku dan kalian sayangi kata "orang yang bijak adalah orang yang sering mengingati mati"
iyakan?

kalau pun ajalku menghampiri saban hari atau setiap saat, ajal kalian juga sama..
mungkin esok atau sekejap lagi...
antara aku atau kalian yang akan pergi...
keberangkaliannya cuma itu..

sementara Allah beri pinjam udara dan nyawa untuk sementara cuma, izinkan aku untuk menggembirakan insan-insan yang aku sayangi..

sekadar ingin berkongsi perkongsian dari sahabat 'teencircle' ku, kak daeng..

"amal dunia dan amal akhirat adalah berbeza, amal didunia tak dilihat pada usaha, tetapi dilihat pada keputusannya..ironinya,amal akhirat tak dilihat pada keputusan akhir, tetapi Allah melihat pada usaha hambanya"

lalu, ayuh guna sedikit umur yang Allah pinjamkan ini untuk beramal sebaiknya..

p/s:doakan kak daeng, dia tak berapa sihat dan terpaksa kembali ke Malaysia buat sementara waktu..hopefully, Allah akan aturkan semuanya dengan baik...moga Allah beri kekuatan dan kesihatan yang baik buat kak daeng..insha Allah..amin..

6 ulasan:

Hamba Allah berkata...

duduk kat perth ke?bestnyer...
akk umo bape?

.:muj@ahidah Solehah:. berkata...

hamba Allah:ye, saya belajar je kt cn..alhamdulillah..rezeki.umor 20,tp thn ni 21 =D

Hayatul Mohamed berkata...

kak ana, saye bersyukur sgt ade akak sebaik k.ana kat sini, hee. sayang kak ana! hanya Allah yg boleh balas jasa dan pengorbanan k.ana pada org2 di sekeliling kak ana.

semoga Allah memberkati hidup kak ana. :) <3

.:muj@ahidah Solehah:. berkata...

salam haya..mne de akk ni baik..huhu.doakan jd baik yer..syg kamu juga..awak pun baikkkkk sgt...syg kt awak gak~..thanx untuk doanya..moga Allah berkati hidup kita sume insha Allah..amin..

Abdul Hadi Manaf berkata...

kak ana, sy pun syukur dpt jumpa akak kat sini..tak silap abg zahau kenalkan sy ngan akak..hihi..(dgn kehendak Dia jua)..at least ada jugak tempat bercerita..(cewyah)..

.:muj@ahidah Solehah:. berkata...

hadi: kita satu keluarga =)