Selasa, Januari 4

ada masalah duit?check it out GUYS!

Bismillahirrahmanirrahim

semua orang pun ada masalah duit..yang sikit duit tak cukup duit..kais pagi makan pagi kais petang makan petang..yang kaya, makin nak besarkan rumah,besarkan kereta..aleh-aleh, duit yang banyak pun jadi sikit balik sebab kemahuan makin MEMBESAR sama!

masalah tak cukup duit berkait rapat dengan bagaimana aliran tunai yang berlaku dalam kehidupan kita seharian/bulanan..Jadi, saya kongsikan anda dengan jadual aliran tunai yang saya peroleh ketika saya ke taklimat kewangan tempoh hari, mudahan ada manfaatnya untuk anda semua!

FORMULANYA MUDAH SAHAJA

A adalah wang masuk/pendapatan/elaun dan mesti ditolak dengan B iaitu wang simpanan terlebih dahulu! samaada simpanan itu pelaburan/simpanan biasa..dan kemudian baru tolak C iaitu perbelanjaan


sebabnya mudah..kalau kita tolak belanja dulu, alamat yang tinggal untuk simpanan..adalah kot RM10..bulan depan RM5, bulan depan lagi? hoho..jadi,silalah tolak wang simpanan di awal-awal waktu ye..



Baki yang ada (jika ada,ALHAMDULILLAH), kalau boleh letakkan dalam simpanan kecemasan/pelaburan..jangan cepat rasa seronok ada lebihan untuk dijolikan..berpadalah..dengan pelaburan kita boleh peroleh pendapatan lebih untuk jangka masa akan datang dan jika kita simpan untuk kecemasan, paling tidak kita tak lah mencari-cari bila wang diperlukan pada waktu terdesak.

Jangan lupa letakkan perbelanjaan ukhrawi..ada sahabat saya pesan, dia selalunya letakkan 10% dari pendapatan beliau untuk perbelanjaan ukhrawi ni..ingatlah! dalam harta kita, tersimpan juga hak milik orang lain iaitu lah 7asnaf :
1.Fakir 
2.Miskin 
3.Amil 
4.Muallaf 
5.Riqap
6.Gharim
7.Fisabilillah 
8.Ibni Sabil

Selain kita membersihkan harta sekaligus kita akan merasa bahagia membantu dan bersedeqah dengan wang yang kita peruntukkan itu..bahagia dunia, bahagia akhirat juga insha Allah..mudahan..amin ya rabb!

maaf ya..saya cuba membantu anda yang mempunyai masalah kewangan bukan dengan bantuan wang tapi dengan jadual aliran tunai ini supaya anda bisa merancang aliran wang anda dengan lebih baik dan tersusun, iA akan ada jalan keluar dari masalah kewangan jika anda berlatih untuk berdisiplin dan berjimat!

sunnatullah alam, makin banyak anda berjimat dan cermat dalam mengatur wang, anda akan lebih tenang dan sentiasa merasa cukup dengan wang yang anda ada..

boleh rujuk sini jika mahu WANG BEKERJA UNTUK ANDA
 "Anehnya perjalanan masa,namun lebih aneh manusia yang melalaikannya."

Tiada ulasan: