Rabu, Jun 22

Ana Sayang Abah.

Bismillahirrahmanirrahim

"Apa pekerjaan bapa kamu?" soalan biasa seorang guru.

"Err, abah seorang guru..tapi abah pun buat sawah dan berniaga songkok bila bulan ramadhan" ana teragak-agak.tak tahu mana satu jawapan pasti pekerjaan abah.

Pra Sekolah.
Masa kecik dulu, ada lawatan ke Zoo negara yang dirancang cikgu-cikgu pra sekolah. Ana merengek-rengek dekat abah. mohon diberi izin untuk pergi. Abah angguk walaupun awalnya keberatan. Hari nak pergi tu, abah ikut ana sekali. rupanya dalam diam, abah minta izin guru pra sekolah untuk ikut serta dengan rombongan.

sampai kat zoo, ana cakap dekat abah. "abah, ana ikut kawan tengok binatang ye" abah angguk lagi. abah tau ana nak jalan-jalan dengan kawan dan bukan dengan abah. abah tengok ana dari jauh. bila nak makanan, ana datang balik kat abah minta makanan. abah tetap sabar.

Tadika.
Setiap hari, abah yang akan pick up ana dari tadika. Kemudian abah akan singgah Masjid Sultan Ibrahim yang sangat besar tu. Ana akan tunggu abah sambil baring-baring kat bawah kubah besar masjid tu. Ana tunggu abah sampai abis solat. Kadang-kadang abah bawak ana pergi sekolah abah semula kalau abah ada koko. ana tengok abah bertukang dan tanaman abah. abah boleh serba-serbi. bertukang pandai, menanam apatah lagi.kalau tak ke sekolah, kita balik rumah. abah akan buat layang-layang atau mainan dari surat khabar. lepas tu kita main sama-sama. sampai asar, lepas solat asar, abah dengan ana pun rehat dekat ruang tamu

Abah tak datang amik kat tadika.
Pernah satu hari, ana tunggu abah lama sangat. abah tak datang-datang. ana menangis sebab ana fikir macam-macam..ana takut apa-apa jadi dekat abah. ana doa allah selamatkan abah.ustazah nampak ana nangis dan ajak pergi rumah dia. lepas tu, ustazah telefon kan mak. mak kata abah ada mesyuarat, sebab tu tak dapat amik, baru ana lega dan main dengan gembira balik.

Sekolah Rendah
Ana tak sekolah dengan abah, sebab abah kata, kat sekolah abah tu ramai sangat pelajar. abah suruh ana sekolah dekat sekolah mak. lagipun abang-abang ana semua sekolah kat sekolah yang sama. sekolah agama baru ana sekolah dekat sekolah abah. kadang-kadang ada anak polis yang nakal ejek-ejak ana. ana balik bagitau kat abah. "abah, ada budak ejek ana, dia panggil ana ikan pirana sebab nama ana kan farhanah"..Abah gelak je. Esoknya, budak laki tu datang jumpa ana dan minta maaf..janji taknak ejek lagi sebab abah dah jumpa dia. ana terkejut sangat..

Pelajaran.
Masa sekolah rendah, tiap kali lepas exam, abah mesti tanya result math. sebab abah guru math dan abah sangat garang bila ajar math. tiap kali belajar dengan abah, ana mesti menangis. tapi ana akui, itu juga yang buat ana cepat menghafal.

Masa tingkatan 4, ana telefon abah. mohon izin untuk stream. dari science kepada accounting. abah terkejut tapi abah diam lagi. mak pula sedih sangat sebab mak abah memang harap ana jadi seorang doktor. tapi abah tetap abah. abah cakap, apapun pilihan ana, abah tetap akan sokong ana..

Fly.
Alhamdulillah, berkat doa makabah dan sahabat-sahabat, Allah izin ana untuk terbang mengharungi langit putih ke negara asing ini. sewaktu kali pertama melepaskan ana ke bumi kanggaroo ini, abah pesan baik-baik.
"kalau ada duit, abah nak je pergi sekali dengan ana. tapi abah tak mampu. ini pasport dan tiket. pegang baik-baik. jangan tinggal sana-sini, abah takde nak tengok ana nanti" Allahurabbi, kata-kata ni meruntun benar rasa hati. tertarik airmata untuk jatuh ke lantai KLIA. aduhai abah.

Raya Pertama di Rantau.
Malam raya, ana telefon abah. ana tau abah berniaga malam tu, tapi ana telefon juga. sekadar mahu berkongsi lelah. tapi tak dapat. abah tak perasan agaknya sebab ana faham, malam raya suasana kat pasar mesti sangat bising. ana cuba telefon pagi raya. mahu mohon maaf dari kejauhan. abah angkat, tapi abah minta izin telefon lagi nanti sebab abah kata ada ramai tetamu datang rumah. sebak, tapi ana fahamkan juga keadaan. ana letak telefon, termenung. sayunya. tak nampak wajah, dengar suara pun sekejap je. ana hantar mesej, mohon dihalalkan makan minum diampunkan dosa di pagi syawal yang mulia.

abah balas mesej tu dalam kesibukan. abah mohon maaf tak dapat jawab telefon. abah minta maaf dan halalkan segalanya untuk ana. berjurai lagi air mata. ana tahu abah penat sangat sebab balik dari pasar pukul 3-4 pagi semalam, kemudian bangun awal pagi untuk solat raya dan kemudian layan tetamu pula. tiada rehat tapi demi anak-anak, abah gagahkan juga diri. ana yang sibuk-sibuk mahu juga kol abah walaupun tahu abah kesempitan masa. tapi abah pula yang mohon maaf dari ana.


Banyak Jawatan.
abah pegang banyak jawatan sampaikan bila ana tanya, kenapa abah pegang semua jawatan? abah dah ada tiga kerja. abah pegang lagi jawatan ketua taman, ajk masjid, ajk markas dll...

"takde orang nak pegang amanah na, kalau semua orang tak nak pegang macamana pula?",abah menjawap tenang.

bang lil pun pernah tanya abah, "Banyak-banyak jawatan abah, macamana abah boleh jalankan semua dengan baik dan ingat semua kerja-kerja abah?"

Abah kata, abah pun tak ingat semua tapi alhamdulillah Allah juga yang permudahkan segala.(^_^)

Hari-hari abah akan sangat penuh (Abah bukan YB ye tapi jadual dia macam jadual YB) hehe..abah akan solat subuh di masjid, kemudian pergi sekolah, kalau cuti, pergi sungai besar tengok sawah. lepas tu balik lewat malam. kalau balik petang, baru nampak abah berehat kat rumah. itupun jarang-jarang sekali.

Ana Sayang Abah
mak selalu bagitau ana, kalau ana balik Malaysia, soalan pertama abah bila balik rumah adalah
"Ana mana?" (^_^)

mak pun jeles..hehe..takde-takde mak tak pernah jeles..mak tau ana dengan abah sangat rapat.

kenangan dengan abah terlalu dan sangat banyak. kalau ana telefon abah, tak pernah tak sebak..ada je airmata bergenang. tak tahu kenapa. mungkin sebab tu, jarang-jarang ana telefon abah. biasanya telefon mak, mengintai khabar abah, dari mak.

dah banyak tahun ana nak tulis post khas untuk abah. terlalu banyak kenangan yang ingin ana coret. abah terlalu baik dan terbaik untuk ana dan adik beradik ana. terimakasih abah. ana sangat bersyukur ada abah yang cukup perfect pada ana. moga Allah beri kesihatan yang baik pada abah. Moga Allah cinta dan redha kan abah selalu..Ana sayang abah..

"Anehnya perjalanan masa,namun lebih aneh manusia yang melalaikannya."

2 ulasan:

yayah berkata...

it brings tears to my eyes..sobsobs..smoga Allah rahmati abah2 kita. Abah kita hebat. dia berkorban untuk kita. dia tanggung dosa kita. semua abah kita buat. Kita kene jadi anak solehah untuk abah kita supaya nanti kat akhirat mudah abah2 kita nak menjawab dgn Allah..

pedagangsementara berkata...

oh no, u made me cry too~ mudahan, Allah izin kita utk jadi anak yg berbakti pada kedua ibubapa..amin ya rabb..