Selasa, Disember 22

SUMMER HOLIDAY

Alhamdulillah wa syukur lillah..

balik dari negara sana, terus membatu..itu mungkin salah satu pendapat orang lain pada ku..sebabnya, mmg ku akui..aku diam membatu..senyap sunyi dalam menulis..di blog mahupun di fb..even ym sekalipun..ironinya..

kata abah pada makcik ku bila makcik ku tanya aku kt mana...
"anak perempuan yang sorang ini, balik mesia pun macam xbalik.."

debush! kene sekali..sori bah..walaupun abah xpernah cakap camtu kat aku sndiri..aku sedar yg itu lah kata hatinya...hakikatnya,abah faham sungguh dengan kerenah anak nya yang sorang ni...belum pun jejakkan kaki kat tanah air, dah di tanya nya plan aku semasa cuti nanti..abah dah faham dan dah pun bersedia bila aku slalu tidak ada di rumah..cuma rindu dan kasih seorang ayah...kan akan tetap ada?

jadinya, setelah aku menyesakkan 2 minggu berturut-turut yg lepas dgn pelbagai aktiviti..aku tekad nak duk umah...dan tgk abah senyum lega bila nampak anak nya ni ada kat umah..

al kisahnya 1: minggu pertama, aku jadi fasi..di recommend oleh abang sulungku..bermula lah pengalaman ku menjadi fasi untuk kem smart quraan..terkedu jg bila abang lil kata program tu bukan 3 hari, tp 7 hari! uwaa~ selalu plg lama aku kuar pun 3hari 2mlm..pastu balik umah..alasannya cuma satu, tak selera makan kat luar..boleh tahan 3hari makan luar..lepas 3hari, muak datang bertimpa-timpa...solusinya, makan biskut/roti je..haih..macam2

tapi xpe..yg seronoknya KSQ II ni, sebab ada budak-budak! hehe.dah lah budak2 comel (ada yg jeles?kuikui)...fasi2 dan jurulatih2 semuanya cooolll~walaupun hanya ada 7orang fasi, tapi kerjasama yang diberi cukup aku kagumi..apa tidaknya, bukannya tugas itu diberi secara khusus, tapi setiap fasi mainkan peranan masing2 untuk mendidik "anak2 KSQ" ini untuk jadi lebih berdisiplin dan hidup dalam biah solehah. nasihat dan peringatan yg diberi kan pada sela-sela masa cukup untuk mentarbiah adik2 KSQ dan diri aku sendiri biarpun tazkirah ringkas itu hanya diberi secara spontan..kagum2..korang mmg TERBAIK!

walaupun baru kali pertama aku mengenal teknik Al Baghdadi yang di ajar dalam kem ni...banyak wat diri sndri sedar, yang bacaan quraan ku masih banyak yg perlu di perbaiki...Sekurang2nya, dalam membantu adik-adik, aku juga dapat mengislah diri...tgk dorg menghafal tiap pagi, aku juga terdorong sama utk menghafaz..walaupun sedar dan mengakui diri ini tak mampu nak selaju adik2 ni menghafal...cekap betul! subhanallah..moga kalian kan menjadi anak yang soleh dan solehah insha Allah..amin

cerita 2: habis program di UKM, balik rumah hanya untuk satu malam dan esok paginya aku memulakan kembara lagi...ke melaka.Baitul Qura'.
kali ketiga aku ke sana..kali pertama bersama sahabat yang sungguh2 aku rindui(B)..kali kedua sebaik sahaja exam SAM berlalu..dan ini kali ketiga ku..

tak rugi, secubit pun..walaupun saban hari, aku mengira hari untuk pulang ke rumah..rindu dan rindu dgn rumah..tapi pengisian dari ustaz zul yang cukup2 cantik,menarik dan tertarik buat aku lupa dgn "homesick kebudak2kan" itu...
sungguh, ilmu yg datang direct dr ulama ini ckup menusuk kalbu...ngantuk camne pun, aku cuba tahan agar tak skerdip pun ilmu dari nya aku tertinggal..allahuakbar...

ulama' yg cukup zuhud ini, ilmu nya melangit....alhamdulillah, walaupun aku cuma hadir seminggu (yg sepatutnya adalah daurah selama 2 minggu), sempat jg aku hadamkan 3kitab..alhamdulillah..jazakallahu khairan jazak ya ustaz..moga Allah balas jasa dan segala ilmu yg ust beri pada kami dengan sebaik-baik ganjaran..

hidup ini ada 2 jalan..jalan pertama, Jalan Sabar
jalan kedua, Jalan Syukur..
Ujian yang Allah datangkan dalam hidup juga ada 2..ujian nikmat dan ujian musibah...sabar dan syukur jalan keluar terbaik..

subhanallah wal hamdulillah wala ila haillah wallahuakbar..

p/s: terkesan dgn tiap ukhwah yg terjalin sepanjang dua minggu yg lepas ni...moga ukhuwah antara kita terus diratib dengan ingatan kita pada yang Maha Satu..syukran ala kulli hal..salam sayang buat sahabat2 (^^)





2 ulasan:

syahiran_1812 berkata...

Rindu org tua tidak disebut ttp perlu dibaca dgn baik oleh anak2. rindu mereka pada anak2 mmg tidak dpt dinafikan. wallahualam.

.:muj@ahidah Solehah:. berkata...

stuju~ =)
jazakallah akh..
kdg2 bkn sengaja mmbiarkan rindu itu berpanjangan tp krn ad tggjwb yg perlu dselesaikan dan alhamdulillah mereka ckup memahami wpun trpaksa brkorban rasa,
moga pahala dlm prjuangan ini, Allah berikan jg pd mereka.
moga Allah pelihara mereka selalu insha Allah.