Khamis, Disember 30

Bank Konvensional Vs Bank islam.

Bismillahirrahmanirrahim


Selepa entry sebelum ini, ramai sahabat-sahabat bersuara,
“tak patut la pakcik tu cakap macam tu, Islam kan untuk semua.”

Ada benarnya kata-kata itu. Yang paling tepat adalah ISLAM itu ADA SEMUA!

Dari sekecil-kecil perkara, adab dalam tandas hinggalah sebesar-besar perkara, memimpin Negara, semuanya ada dalam islam. Jesteru, kewangan islam juga adalah aspek terbesar yang ada didalam ISLAM. Dan ada beberapa adab mengenai kewangan islam tercatat dalam al-quraan.

 Yang mudahnya, Allah menghalalkan perniagaan dan mengharamkan RIBA! Alhamdulillah, yang ini insha Allah ramai yang tahu.

Cuma,MALANGNYA yang ramai orang tak tahu/tak didedahkan adalah, penggunaan perkataan riba tu dah ditukar-tukar, jadilah ramai tak tahu yang mereka terlibat dengan perkara yang Haram itu termasuklah saya sendiri.

Saya cukup berterima kasih kepada teman sebilik saya yang telah menerangkan dengan cukup jelas apa beza interest dalam bank konvensional dengan dividen dalam bank islam.

Apa bezanya Bank Konvensional  Vs Bank islam.

Bank konvensional, interestnya tetap. contoh nya 0.02%.
Bank islam pula, dividennya berdasarkan keuntungan semasa, jadi dividennya tidak tetap. Contohnya, boleh jadi tahun ni 0.02% dan tahun depan, jika keuntungan meningkat naik lah menjadi 0.032%.

TAPI, tang mana yang ISLAM tak benarkan? Nampak macam lebih kurang je.tukar nama je pun kan?

Okay,kat sini penjelasan mudah dengan sedikit ilmu yang saya ada. Islam menolak segala KEZALIMAN. Ini kata kuncinya. ZALIM bermaksud meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya!

Bila mana interest tetap, akan terjadi nya kezaliman. Iaitu andaikata keuntungan tahun itu meningkat, sepatutnya penyimpan akan dapat lebih tapi tidak berlaku dalam situasi ini. Maka pihak bank telah menzalimi penyimpan. Sebaliknya andai berlaku kerugian, Bank pula yang dizalimi kerana terpaksa juga menyediakan interest yang telah dijanjikan tadi kepada pengguna!

Allahuakbar wallillahilhamd, Maha besar Allah. Tidak seorang pun dari kita diizinkan untuk dizalimi dan bersikap zalim. Jesteru islam datang mencantikkan apa yang kurang elok dalam sistem kewangan yang zalim ini. Dalam system kewangan islam, dividen akan diberi mengikut peratusan keuntungan. Jesteru, jika untung banyaklah yang penyimpan peroleh dan begitu juga sebaliknya. Tiada yang menzalimi dan dizalimi insha Allah.

p/s:ini sekadar sedikit perkongsian dari saya. Saya sendiri merasakan masih ramai yang punya banyak ilmu untuk dikongsi bersama insha Allah. Dan jika ada yang kurang tepat dalam penjelasan saya,  saya bersedia untuk teguran dan pembetulan, insha Allah. 

"Anehnya perjalanan masa,namun lebih aneh manusia yang melalaikannya."

1 ulasan:

YANG INGIN BERHIJRAH berkata...

baru saya faham secara jelas ape beza bank konvensional dan islamic...