Ahad, Mei 3

HUSNUZZON

dengan namaMu ya Allah..ku panjatkan segala puji bagi Mu...rendahnya aku di hadapan Mu..namun, dalam kerendahan diri, Kau titipkan ujian buat insan kerdil..agar ini menjadi tarbiah buat diri..sepenuh kesyukuran ku letakkan ke hadrat Mu Allah..saat jatuhku, Kau tidak pernah meninggalkan ku keseorangan menghadapi nya..sejenak aku berfikir, insan lain punya ujian lebih dari aku..kenapa aku yg sering merungut biar kau beri aku lebih dari apa yang insan lain punya..Allah Akbar..bertakbir aku memuji kebesar Mu ilahi...ampunkan aku..atas ketidaksabaran..atas tiap rungutan...ampunkan aku Allah..serasanya agak lama aku mencari kembali kekuatan diri..aku insan penuh khilaf..xpernah lari dari dosa dan kesalahan..aku pohon cuma yang terbaik..mudahan..

sedikit perkongsian buat teman2..kehadiran ku ke 'NGOBROL AGAMA' bersama Ust Muslim Mubarak, insan yang cukup-cukup hebat ilmunya membuat aku merenung kembali diri..tajuk yang kami 'ngobrol' bersama adalah 'Umat Islam Masa Kini'..sekilas di ingatkan kami semua, megenai satu hadis..dimana umat islam akhir zaman itu terlalu ramai..ibaratnya "buih yang berada di lautan pantai"...namun, buih itu tidak punya apa2 fungsi melainkan hanya berbuih cantik namun pecah akhirnya tatkala dipukul air..apakah kita umat yg dikatakan dlm hadis itu??dan ianya tidak bisa dinafikan lagi..kerana umat islam masa kini..adalah antara umat yang teramai didunia..namun pengkhianatan dan kekejaman yang dilakukan kepada saudara-saudara kita di Iraq,Palestin Afghanistan dan lain-lain..nampaknya tidak langsung bisa membuka mata insan-insan yg punya jawatan dan kuasa yang juga bertitle agamakan ISLAM untuk membantu saudara-saudara kita yg dihina dan di zalimi itu..

Allah Akbar..lalu persoalan timbul..mengapa kita tidak sehebat umat islam zaman dulu?
Jawapan nya cukup mudah..kerana kemerosotan iman yang akhirnya membawa kepada 20 penyakit yg melekat dan seolahnya sakit itu makin kronik hari makin hari..namun,kerana kita tidak didedahkan dengan persoalan ini..lalu sakitnya itu tidak kelihatan tapi makin menebal dalam diri..

Antara 20 penyakit yang paling ku kira cukup membuatku terkesan adalah kita ini terlalu sering bersangka buruk (SU'UZON) pada insan lain..nauzubillah..

bersyukur aku tatkala Allah pertemukan aku dengan seorang teman..teman ini cukup2 lain sekali d fikiran ku..tatkala aku sering mengadu masalah..tiap masalah itu dipandang dengan cukup positif oleh dirinya..terkadang aku berfikir..

"eh,ni betul2 masalah ni..kalau dia nak fikir baik juga..macamana..adui.."

geram kadang2 timbul..pabila masalah yang ku suarakan itu..ku harap disusuli dengan penyelesaian dan kefahaman dari dia..bukannya di tukar dari masalah kepada perkara lain..tapi..

Akhirnya...aku sedar..positif dia itu..tak lain tak bukan..adalah husnuzzon..dan juga diselitkan dengan kesabaran..bukan dia tidak meng'iktiraf' masalah yang ku timbulkan..tapi rupanya dia berfikir penyelesaiannya..dan demi untuk menenangkan hati aku tadi, lalu jawapan yang diberi adalah agar aku dapat mencari titik ketenangan..dan dengan ketenangan tadi..aku bisa beroleh kesabaran..lantas akhirnya..insha Allah bisa mencari pintu keluar bagi tiap masalah yang ku hadapi..aku sedar..bila aku dekat dengan dia..aku tidak lagi sering membangkitkan masalah..kerana aku tahu, jawapan yang akan diberi.."mari kita tengok dari sudut yang positif"..kerana aku yakin itu jawapannya..lalu aku diamkan diri...cari titik penyelesaian dengan tidak lagi membangkit kan isu-isu kecil yang ku kira..lalu jawapannya ku temui tatkala aku berfikir dengan ketenangan dan kesabaran..

ini kisah Husnuzzon yang dibawa oleh Ust Muslim..

kisah ini sezaman dengan zaman kegemilangan wali Songo(sembilan wali)..yang cukup-cukup soleh dan wara'..di Indonesia, bilang Ust Muslim, kebanyakan anak-anak kiai(ustaz atau pun imam besar) adalah anak-anak yang cukup2 nakal...anak-anak kiai lah yang selalu bermain gitar diluar masjid tatkala ayah nya sedang menjadi imam kepada para jemaah..aduhai..

"malunya,ya Allah kenapalah aku punya anak yang nakal ni..aku dah lah kiai kat sini"..

kalau lah kita yang menjadi ayah dan ibu kepada si anak2 nakal ini tadi..mungkin itu lah yang akan terdetik dihati kita..namun, kerana husnuzzon ini sudah sebati dengan hati kiai ini tadi..mereka cukup-cukup bersangka baik dengan Allah.. mereka yakin Allah punya asbab sendiri memberikan anak yang begitu untuk mereka..

Ditakdirkan suatu hari, tatkala si anak ini tadi sibuk bermain gitar..seorang wanita berjilbab melintas..

"subhanallah"

buat pertama kalinya kalimah itu terkeluar dari mulut sianak..melihat si gadis yang cukup2 menenangkan hatinya..

pulang kerumah, dia lalu meminta izin ibu dan ayah utk meminang si gadis tadi...Ayah nya yg juga Kiai tadi, terlalu gembira dgn niat suci anaknya..langsung bertemu dengan ayah si gadis yang juga merupakan sahabatnya..pohonya kepada sahabatnya, agar anak nya dikahwinkan malam itu juga..sahabatnya juga cukup2 bersangka baik dan yakin yang bakal suami anaknya ini soleh orangnya (walaupun sebenarnya tidak mengerti apapun tentang agama)..dan akhirnya mereka dikahwinkan pada malam itu juga!!

malam menjelang tiba..si anak masuk ke kamar..dan ingin terus menyentuh si isteri..si isteri menegur..agar dia menunaikan solat sunat dua rakaat sebelum menyentuhnya..terkedu lelaki ini tadi..

"bagaimana caranya untuk bersolat?kerana aku tidak pernah solat sebelum ini?"
jujur si anak lelaki tadi

"tak mengapa..aib dan malunya abang adalah aib dan malu ku juga..jangan pernah bilang ke sesiapapun tentang ini..mari,aku ajarin abang tentang wuduk dan solat kerana esok adalah hari jumaat..dan bapak mungkin akan mengajak abang utk bersolat di masjid"
si isteri tadi menerima seadanya..bersangka baik juga dengan si suami..

jadinya..semalaman itu, adalah malam untuk pengantin baru ini belajar tentang wudu' dan solat sahaja..

keesokannya, bapa mertuanya yang juga kiai di kawasan itu,mengajak ke masjid..lebih takjub lagi, setibanya di masjid, para jemaah memohon agar menantu si Kiai menjadi imam pada hari itu..walaupun, itu kali pertamanya..si anak berusaha sebaik mungkin memenuhi amanah yang diberi..lafaz basmalah dimulakan..bacaan al fatihah nya cukup2 lancar..namun, takdir Allah menentukan segalanya..ayat terakhir al Fatihah, dia terlupa!! sebolehnya dia memeras akal nya untuk mengingat apa ayat yang terakhir Al fatihah..teringat dia kepada si isteri..dan pabila tidak punya jalan keluar yang lain..akhirnya dia menangis..menangisnya dia, membuatkan suasana solat jumaat hari itu cukup syahdu..sangka para makmum yang berhusnuzzon terhadap si anak ini tadi, dia menghayati surah Al Fatihah dgn sebaiknya..lalu menangis kerana takutkan Allah..akhirnya, seluruh jemaah turut menangis..

setelah agak lama begitu dan mati akal kerana tidak lagi tahu apa jalan keluar terbaik..si anak ini berpaling ke kiri dan kekanan..mencari ruang yang boleh dilaluinya..lalu..PECUT!!..dia lari keluar masjid..para makmum tadi terkejut melihat pak imam melarikan diri..dengan husnuzzon yang ada dalam hati mereka..lalu, mereka turut lari mengikuti jejak langkah si imam..

setelah penat berlari, dia berhenti di tengah padang.tercungap2..anehnya..para jemaah yang turut berlari tadi berebut memeluk dia..dia yang kepenatan berasa cukup2 aneh..sangkanya dia akan dipukul atau dimarahi..rupa-rupanya..setelah semua jemaah berlari keluar dari masjid mengikuti pak imam..masjid yang kosong tadi runtuh dengan tiba2..Allah Akbar..(mengikut para ulama, masjid itu diruntuhkan Allah untuk menutup aib si anak ini tadi) subhanallah..
para jemaah berterima kasih kepada imam muda ini..kerana sangka mereka, si imam berlari keluar dari masjid kerana tahu yang masjid itu akan runtuh..Masya Allah..hebatnya Kuasa Allah..

Setelah semua kembali tenang..si Kiai meng'offer' diri untuk menjadi imam solat jumaat hari itu kerana kasihan melihat menantunya yang kepenatan berlari(husnuzzon juga ni)..sejak saat itu..si anak ini berjanji dalam diri..tidak akan menyentuh isterinya melainkan dia belajar agama dengan selengkap2 nya...subhanallah...akhirnya si anak ini benar2 menjadi insan yang berguna setelah 5tahun dia mempelajari dan menggali ilmu Allah yang dahulunya tidak pernah terlintas dihatinya untuk mempelajarinya..

Asalnya hanya kerana Husnuzzon..berkat husnuzzon yang di sarankan oleh rasulullah agar kita jadikan amalan dalam diri..Allah takdirkan kisah yang sangat2 membuat aku terkesan..walaupun ia hanya sunnah rasulullah yang sangat2 kecil..barakah nya sangat besar..Allah Akbar..

p/s:bukan mudah untuk bersangka baik..tapi jika ia dijadikan amalan..ia akan menjadi kebiasaan yang automatik akan berada dalam diri..insha Allah..mari2.."POSITIF kan diri anda".insha Allah..moga Allah permudahkan tiap urusan..


8 ulasan:

مرضيا تي محمد جا ميلي ~ berkata...

subhanallah

cerita ni agak kelakar, tapi in a way, sgt2 bermakna.
(:

.:muj@ahidah Solehah:. berkata...

yup..mmg tergelak2 dengar cter ni..tapi saat akhirnya..ana realise apa yg ustaz nk smpaikan mengenai tha power of husnuzzon tu sgt2 bermakna dan hebat..subhanallah..
sama2 kita ambil pengajaran iA

Dr Zahau berkata...

hihi..serius geli ketiak an baca ceriter ni..
kay masjid dekat ridzuan condo pun lebih kurg gitu citernye..hehe..kat masjid al-amin..

ade ke patut makmum dr saf 8 p tegur imam..tak terkejut imam tu..hehe..kengn ramadan di taylor..

.:muj@ahidah Solehah:. berkata...

kisah kt msjid al amin cne?xprnah dgr pun..

Dr Zahau berkata...

alkisah..imam tu tersilap msa tarawkh rakaat ke dua..septutnya tahyat akhir daa..dia p bgn lak..makmum pun tgur la..subhanallah..tp yg kelakar nye..mkmun yg tgh amik wuduk pun p jerit 'at tahiyyaa..'..ape kes..haha..kelakar giler..seb baik x btl solat an tu..hehe

.:muj@ahidah Solehah:. berkata...

hihi..kelakar2..cter ni mmg kelakar..tapi byk pengajaran d sebaliknya..subhanallah..tiap yg Allah ttpkan itu punya hkmah d sebaliknya..insha Allah..

Leedee berkata...

Assalamualaikum,

artikel sangat menarik dan mengesankan. Mohon izin di copypaste ke blog saya:

http://husnuzzonloa.blogspot.com/

Terimakasih

.:muj@ahidah Solehah:. berkata...

wslm Leedee
sila2..moga dapat dimanfaatkan.insha Allah =)