Khamis, Julai 2

saya dan politik??

bismillahirrahmanirrahim

sayyidul ayyam ini menjelma lagi..sejuk dingin pagi ini cukup mendamaikan..sayang aku pada penghulu hari ini, menjelma dari dulu lagi..sejak aku bergelar murid darjah satu..ketika itu, adik beradik kami masih kecil dan masih sedikit..mana tidaknya, ketika aku darjah satu, kami hanya lima beradik..ada sebuah bilik di rumah..mak khaskan untuk para tetamu yang datang ke rumah kami..di situ uga mak hidupkan sebuah mini library..yang cukup aku cinta dan sayang sepenuh jiwa...hari-hari persekolahan, akan sibuk dengan jadual belajar ku..pagi ke sekolah pagi..petang ke sekolah agama..malam akhirnya menjadi suatu waktu yang cukup nikmat bagi kami sekeluarga untuk berkumpul, bermain, bergaduh, menghabiskan kerja rumah dan akhirnya terlena kepenatan...mengumpul kekuatan untuk hari esok yang pastinya padat seperti hari sebelumnya

namun hari jumaat juga yang aku tunggu-tunggu..menariknya hari jumaat, rumah akan sunyi dari abang-abang ku..mereka akan ke masjid bersolat jumaat..selalunya aku yang akan menangis kerana ditinggalkan..tetapi akhirnya, aku punya hobi baru untuk mengelakkan kebosanan menanti abah dan abang-abang setelah ditinggalkan..aku ke bilik tamu..pergi ke library mini..mencari-cari bahan bacaan untuk di baca..berbaring sambil membaca..itu hobi barunya..setelah mata penat membaca, perlahan-lahan aku terlena..

'Na, bangun Na..kejap lagi nak ke sekolah petang'...mak mengejutkan ku..

hari jumaat yang panjang itu menjadikan jiwa ku sebati dengan bilik tamu dan library kecil ciptaan mak..menariknya, sehingga darjah enam, itu yang aku sering amalkan..pernah suatu ketika, setelah habis semua bacaan yang mak belikan untuk bang lil, bang mi dan aku, aku hadam satu persatu..aku memberanikan diri membaca buku-buku yang lebih tebal dan lebih menakutkan..apa tidaknya, hati kecil yang pengecut ini dulu, gerun benar melihat kulit buku mastika yang cukup-cukup menakutkan walaupun teramat mengujakan..mungkin itu naluri anak-anak..walaupun hati ku terlalu kecut melihat kulit muka yang berdarah-darah, aku menguatkan diri juga untuk terus membuka helaian satu demi satu..akibatnya, aku pelajari banyak perkara walaupun di umur sekecil itu..

adakalanya aku fikir, bahan bacaan yg tak terkawal menjadikan cara pemikiran ku agak berlainan dari rakan-rakan yang sebaya dengan ku..terlebih tahu, menjadikan aku terlebih fikir pula..apapun aku rindukan saat itu..sampai satu masa, kebosanan ku membuatkan aku membaca buku-buku milik abah..yang berbau politik..dan kesannya, aku pernah punya cita-cita menjadi ahli parlimen..

pernah? ya..itu maksud sebenar..aku pernah..tapi sejak aku dewasa ini, melihat betapa mencabar nya dunia politik menyebabkan aku gerun melihat negara sendiri..ada insan yang tidak kisah soal politik sekarang..alasannya, andai ada perubahan dengan kerajaan, kita perlu tunggu 8tahun atau lebih untuk kembali memastikan ekonomi negara kembali stabil..ini bicara orang ekonomi

satu lagi pendapat, tak elok untuk anak muda seperti kita, mendekati politik..malah kalau bisa, jangan ada perkataan negara, perdana menteri atau PARTI dalam bicara kita..itu mengundang bahaya...itu namanya mencari bala!..lalu, aku sendiri tercampak di golongan mana? yang memberi penjelasan tentang politik adalah diri aku sendiri..aku meminati politik sejak dari aku belajar membaca buku-buku yang punya unsur politik..hakikatnya , jika aku yang bejiwa anak-anak suatu masa dahulu melihat politik penuh kepincangan dan melihat politik rasulullah adalah jalan keluar terbaik, kenapa pabila aku makin meniti usia dewasa, ada manusia yang meminta aku menutup bicara mengenai perkara-perkara ini..

letih benar melihat keletah manusia...takut pada perubahan..kerana takut diri sendiri menimpa bahaya..bahaya itu tidak kemana pun..kita mahu kesenangan..lalu smpai bila kesenangan yang kita dapati? smpai kapan ketenangan yang di damba? biar cukup makan pakai kita, asalkan kita hidup seadanya..bagaimana hak orang-orang miskin yang tak terbela..bagaimana pula dosa-dosa mereka diatas yang memakan riba? insan yang mahu senang di dunia...takkan senang di akhirat sana..manusia yang banyak bergelak ketawa di dunia, akan menangis tersedu-sedu di akhirat sana..

aku jarang menulis soal politik..kerana aku tahu, aku tidak sedalam mana ilmunya untuk berbicara serius mengenai soal ini...tapi aku cukup hairan pabila terlalu ramai insan yang tidak mengendahkan soal politik hanya untuk kesenangan diri sendiri..yang aku yakin kesenangan itu tidak lama..ianya hanya sementara cuma..bangunlah..jangan lagi bermimpi dalam siang..jangan lagi cuba bermimpi yang indah-indah pabila hakikatnya yang berlaku di sekeliling kita semuanya perlukan satu perubahan yang pahit tapi penuh keberkatan dari Maha Pemberi kebahagian yang ultimate itu..

perubahan ini bukan mudah..ianya pahit..andai kita tak memikirkan kepentingan untuk org-org miskin, dan mengasihani orang-orang kaya yg enak memakan riba, cukuplah untuk kita fikirkan kebaikan nya untuk anak cucu kita..hidup itu satu perjuangan..alang-alang kita berjuang untuk hidup apa salahnya kita berjuang untuk hidup kita di satu alam lagi nanti..andai kita ingin bahagia, kita akan berbahagia buat selamanya jika kita yakin anak keturunan kita hidup dalam kedamaian islam yang sebenar..junjunglah islam...sabda rasulullah, andai ingin selamat dan bahagia dunia akhirat maka gigitlah alquraan dan sunnah dengan geraham mu..andai islam di jadikan cara hidup..kita dan insan yg akan lahir selepas ini pasti dijamin dengan kebahagian hakiki..dunia akhirat insha Allah..

akhir kalam..ISLAM is OUR WAY of LIFE..

3 ulasan:

DaruL berkata...

salam ana.. kami kehilangan sorang adik beradik sahabat seperjuangan.. almarhum al akh muhamad nabil b marwan.. br meninggal dunia semalam,kira2 11 malam malam jumaat.. smg beliau dicucuri rahmat dan ditempatkan di klgn kekasih ALLAH....

hati sangat terasa dan lunak dgn kematian. sgguh cemburu kepada allahyarham..

Dr Zahau berkata...

salam
cik,background page tu..bunga teratai ke..

sejak bila bunga teratai bleh tukar kaler jadi merah..wink..kuih3..

.:muj@ahidah Solehah:. berkata...

salam huda,
innalillahiwainna ilaihi rajiun..
moga Allah pelihara roh shbt kita itu dan tmptkan dia bersama-sama para solehin..
allahuakbar..hebat nti huda, lunak hati dgn kematian..
ana msh mencari-cari kekuatan untk tiap berita kematian yg dtg..
moga berita ini adalah berita yg mendekatkan jiwa kita pd allah..insha Allah.
terus thabat kalian dlm perjuangan..kita hanya menanti masa yg pasti kan tiba,,

salam dr,
background tu orkid la encik...orkid ada byk kaler..hehe..
al maklum, ana ni peminat orkid dr tadika..=)