Ahad, Julai 5

Hari semalam

dengan keagungan Mu ya Allah, penulisan dimulai

kesungguhan yang terlihat buat semangat aku turut berkobar sama..perbincangan semalam melewati hampir jam 3pagi..mata tak lagi mengantuk..kerana walaupun perbincangan semalam banyak lari dari topiknya, yang penting, ukhuwah antara kami masih terikat utuh..jauh aku di rantauan, tak bermakna aku tidak perlu ambil peduli apa yang berlaku di tanah air..

di tengah-tengah perbincangan, banyak kisah yang di kongsi bersama..yang asalnya tidak ta
hu, di situ aku menagih kisah-kisah baru saudara mara ku..punya ahli keluarga yang ramai jadikan kami punya banyak kisah untuk di kongsi bersama..gembira berkongsi..menyebabkan mata
ini tidak langsung merasa penat walaupun waktu tidur ku sudah terlalu jauh berlalu..

perbincangan mengenai aktiviti dalam jangka masa terdekat oleh Gen Ucop. Agenda Aidilfitri dan AidilAdha..yang pasti, aku tidak ada sewaktu takbir aidilfitri di laungkan..abah yang turut serta lewat perbincangan kami menyelitkan kisah sewaktu dia menyambut aidilfitri di rantauan..abah punya terlalu banyak pengalaman di bumi kenyalang itu..10tahun di sana..asalnya datang seorang dan kembali ke semenanjung,berlima, bersama isteri dan 3orang anak-anaknya termasuk aku..

bukan selalu abah membuka cerita waktu mudanya..menjadi guru bujang di pedalaman sarawak, banyak masa mereka di isi dengan aktiviti sukan bersama-sama dengan orang asli di sana..kesilapan yang berlaku ketika abah menjaringkan gol ke gol sendiri menyebabkan teammate abah yg juga orang asli di sarawak tidak puas hati dengan orang dari semenanjung..cerita semalam buat ketawa kami bersatu tatkala insan lain bertaut mimpi di dalam tidur..terasa bahagia..bersyukur aku punya keluarga ini..tiap yang Allah beri, terselit berjuta hikmah..hikmah perlu diselak dalam takdir kehidupan..cari dan kaji..hikmah itu ada...cuma hendak atau tidak, tiap jiwa itu menghargai hikmah yang ada dibalik jendela kehidupan..

aku menceritakan yang baik-baik, tapi tak bermakna kami selalu berbahagia dan tidak punya badai dlm pelayaran kapal kehidupan..cumanya, melihat dari sudut yang positif, aku kira, Allah beri terlalu banyak perkara yang perlu aku hargai dan bersyukur atas nikmatnya yang maha luas ini..ALHAMDULILLAH..

moga Allah pelihara ukhuwah antara kami...moga Allah pelihara iman dan akhlak kami...ya Allah, hadirkan hidayah buat hati-hati kami..tautkan hati-hati ini dibawah keredhaan dan kasih Mu ya Rahman ya Rahim..amin..

2 ulasan:

.:FaRaHEeN:. berkata...

uyt!
ak kne bg tazkirah weh nxt 2 weeks..
any idea?
nk bg tjuk pe ek?
pnt dh ak pk...=p

.:muj@ahidah Solehah:. berkata...

hoho..
ana pun xbyk idea la pain..
tp leh cbe ni..sbb korg cm tgh exam je ye x?
share tips2 study..
last sekali, selitkan kene ada tmbhn ibadah lain..
study tu usaha, doa, yassin, solat hajat pun usaha juga..pastu kita tawakal n letak kebergantungn pd Allah..(mcm yg kita selalu wt kt smapk dlu..hehe)
ha..amacam?..simple skit..
ada kaitan ngn keadaan semasa..
share ur experience...lbeh mudah..yg dtg dr hati lg senang nk smpai pd hati org len..

so..kesimpulannya..tajuk nya..
EXAM TIPS..(^^)..ok?
juz an opinion mate..