Rabu, November 18

Renungkan~

bismillahirrahmanirrahim

kertas putih..yang diwarnakan dengan pelbagai jenis warna...ada hijau, lembut..tenang hati melihat..ada warna putih, suci.....hitam, warna penuh gaya..merah, warna yang menggetarkan jiwa....unggu,jingga,kuning dan berbagai lagi..

soal cantiknya sesuatu warna pada sesebuah lukisan..bukan hanya boleh di jawab oleh pelukis... jawapannya ada pada yang melihat...yang menghayati kanvas lukisan yang penuh dengan pelbagai warna...

kanvas kehidupan...ianya penuh dengan pelbagai corak...ada yang kelam..ada yang cerah...dan kelam itu....tenggelam selalunya...tatkala warna ceria itu tercalit pada kanvas lukisan kehidupan...

warna-warna ini....yang dulunya selalu aku lihat tanpa makna...yang dulu, selalu aku pandang tanpa apa-apa rasa..tapi kini...aku belajar menilai satu-satu warna yang dilukiskan dalam kanvas hidupku..menyedari, lukisan ini..perlu di analisa oleh ku..dalam-dalam..dan menghayatinya dengan penuh penafsiran..

walau kadang-kadang, warna gelap selalu digunakan

supaya lukisan itu tampak sempurna..agar lukisan itu ada harga dan nilainya....

itu erti kehidupan yang ku fahami..

kehidupan tak mungkin selalukan cerah...mendung sementara, bukti kasih dan cintanya Dia..andai bijak menilai, mendung yang Allah hadirkan bukan untuk menyukarkan kehidupan...tetapi memudahkan jalan untuk mencapai kasih sayang tertinggi dari Dia..

wahai insan, belajar lah menafsir kanvas kehidupan...kerana tiap awan gelap yang datang...pastikan ada sinar mentari selepasnya...yakinlah..

Allah tidak memberi dugaan untuk melihat hamba-hambaNya terduduk lalu putus asa dengan kehidupan...

tetapi Dia mahu kita agar terus bangun, menadah tangan, meletakkan seluruh kebergantungan pd Dia, menggenggam janjiNya..dan meneruskan kehidupan dengan kepercayaan dan keyakinan pada tiap jalan yang telah Dia sediakan adalah yang terbaik buat diri..


tidakkah kau menyedari..saat dugaan datang, penyelesaaiannya sudah ada dalam pengetahuan Dia...pada siapa mahu kita mengadu..jika bukan Dia?

"ya Rabbi, sungguh kami cuma hamba..yang selalu mengharap kasih dan sayang Mu..kuatkan kecintaan antara Kau dan aku...moga cinta ini bersatu selalu dalam setiap denyutan nadi dalam tubuhku"

2 ulasan:

Khemah Ibadah berkata...

itulah perbezaan "nikmah" dan "nikmat"...

hee... best... menghangatkan hati...

azwan yg menggunakan id KI... hehe

knight of save berkata...

sesuatu yg terus dapat mengingatkan seseorang yang telah kehilangan kesadaran dalam penantian kehidupan