Rabu, Januari 12

Finance dari kacamata Al Quraan =)

Bismillahirrahmanirrahim

"cuti 3bulan ni kita memondok dan hafal quraan ye, B" ku lihat mata sahabat ku bersinar.

"boleh! kita hafal 30juzuk ye..Farhanah, saya teringin sangat nak belajar kat Mesir" kali ini, mataku pula yang sayu dengan niat suci dia.

"ana pun nak sangat belajar kat sana..tapi jurusan kita takde kat sana kan?" dia angguk dengan senyuman.

Masing-masing belajar untuk meredhai..Taqdir Allah yang menempatkan kami di tempat penuh ujian di tengah-tengah kota. padahal hujung hati sangat merindui kesepian kampung dan kedamaian suara burung dan juga suara azan dan bacaan al quraan yang bergema tatkala aku di asrama dahulu.

bila belajar akaun ni, lagi-lagi kat tengah bandar tambah pulak bahasa omputih nya..tambah lagi dengan orang-orang bukan islam yang seksi meksi..plus lagi orang sekeliling yang dengan mudahnya beraksi panas di tempat-tempat awam...haih~ rasa jauh benar lah dari tuhan...

itulah yang saya fikir dahulu..payahnya nak bawak agama..rasanya nak sangat tukar kos..amik syariah ke quraan sunnah ke..takpelah tak dapat pergi ke oversea pun! sebab apa yang saya belajar ni sangat lah lagha (melalaikan)...saya rasa diri sendiri makin-makin teruk!

saya pernah terfikir, sains selalu dikaitkan dengan al Quraan..akaun tak de ke? nak tukar kos ke sains..saya taklah bijak sangat untuk amik aliran sains...Jadi, saya teruskan je lah amik akaun ni..

tahun ni, allah pertemukan saya..

bukan dengan jodoh..=P

tapi dengan satu ayat al-quraan.


 Firman Allah, mafhumnya:
(Nabi) Yusuf menjawab: “Hendaklah kamu menanam bersungguh-sungguh tujuh tahun berturut-turut, kemudian apa yang kamu tuai biarkanlah dia pada tangkai-tangkainya; kecuali sedikit dari bahagian yang kamu jadikan untuk makan. Kemudian akan datang selepas tempoh itu, tujuh tahun kemarau yang besar, yang akan menghabiskan makanan yang kamu sediakan (untuk masa susah) baginya; kecuali sedikit dari apa yang kamu simpan (untuk dijadikan benih).”  Surah Yusuf: 47-48


tau apa riak wajah saya saat penceramah itu menerangkan tentang ayat ini ketika saya mengikuti taklimat kewangan? senyum lebar sampai ke telinga =D

rupanya ada dalam al-quraan ni sebut tentang PERANCANGAN KEWANGAN..

alhamdulillah..

nampak benor saya ni membaca al quraan dan terjemahan..bukannya MENTADDABUR! tadabbur quraan yang bermaksud menyelami maksud di sebalik ayat..saya bace atas ayat je..allahuakbar..tipisnya iman saya..

tapi takpelah..alhamdulillah, Allah beri saya keizinan untuk mengetahui ayat yang sangat berhubung kait dengan kos saya dan diri saya..nak sangat jadi Pakar Perancangan Kewangan Islam (taktau cita-cita yang keberapa dah ni..hurm ke-100 agaknya )

apapun, doakan saya terus belajar dan belajar..mak nak suh saya jadi pensyarah juga =D..doakan lah yang terbaik untuk saya..

terimkasih,sekian~
 "Anehnya perjalanan masa,namun lebih aneh manusia yang melalaikannya."

Tiada ulasan: