Jumaat, Januari 14

Soalan-soalan berkaitan pelaburan dan perlindungan =)

Bismillahirrahmanirrahim

Setelah menulis beberapa artikel mengenai pelaburan di bawah tajuk BIAR WANG BEKERJA UNTUK KITA  dan KITA MERANCANG, ALLAH MENENTUKAN, ramai juga yang meng'inbox' saya untuk bertanya lebih lanjut mengenai pelaburan. Alhamdulillah, saya kagum dengan kesungguhan anda untuk membuat hijrah yang baik! =)

Soalan 1: apa langkah-langkah dan prosedur yang perlu di ambil jika mahu membuat pelaburan?

 Ini cadangan saya:

1)Jawab soalan ini, Adakah anda benar-benar berminat dengan pelaburan? Jika Ya, next question.

2)Adakah anda tahu basic pelaburan? Ini insha Allah boleh diterangkan secara mudah jika face to face/ melalui emel.Yang ni no worries, next!

3)Adakah anda tahu pelaburan yang paling baik dan menguntungkan adalah pelaburan jangka masa panjang? (iaitu more than 3years), Jika ya, next!

4)Ada baiknya untuk anda ke artikel saya yang ini Aliran tunai untuk analisa kewangan anda. Dah siap? Next!

5)Jika ada peruntukan wang untuk pelaburan, dengan ini saya yakin anda boleh dan mampu untuk melabur..Boleh lah contact saya, saya akan cuba bentang lebih lanjut insha Allah =)

Soalan 2:Berapa yang diperlukan untuk pelaburan? Saya pelajar, duit simpanan tak banyak..macammana nak melabur?

Jawapan saya : Anda tetap mampu melabur! paling kurang adalah jika anda boleh menyimpan RM70 sahaja untuk sebulan!

Pelaburan ini adalah pelaburan yang ada di dalam Takaful..Di samping anda boleh mendapat perlindungan anda juga boleh membuat pelaburan sejak awal..lagi bagus, dapat 2 in 1..macam shampoo..hehe

Soalan 3:Jika budget untuk pelaburan adalah RM200 ke atas?

Jawapan saya : Jika anda mampu, melaburlah untuk kedua-duanya. iaitu Takaful dan Pelaburan Unit amanah saham. Takaful lebih kurang RM100 sebulan dan pelaburan Unit Amanah Saham permulaannya adalah RM1000 dan RM100 sebulan..sebaiknya mesti ada perlindungan/takaful walaupun ambil yang minima dan selebihnya nak letak lebih di Unit amanah saham pun boleh..(itu pendapat saya lah ye, terpulang anda sebenarnya)

Soalan 4: Saya tiada duit cash, adakah cara lain?


Jawapan saya: Anda  sudah bekerja dan ada KWSP? gunakan duit KWSP untuk buat pelaburan bijak. Tahukah anda dividend KWSP adalah sekitar 5.7% setahun? Tahukah anda potential return unit trust (distribution+capital gain) untuk long term investment (with the right strategies)  selalunya sekitar 8-12% setahun? Baca Lebih lanjut DISINI

Soalan 5:Kenapa Nak Takaful?

Jawapan saya : Takaful ni boleh bantu kita (jika kita menghidap penyakit kritikal, kita akan dapat bantuan) dan jika kita meninggal dunia, keluarga akan dapat pampasan..Pastinya duit yang banyak itu tak dapat mengembalikan nyawa yang sudah pergi tapi sekurangnya duit yang tinggal boleh digunakan untuk membayar hutang yang ditinggalkan si mati, dan dapat digunakan untuk amal jariah yang diniatkan untuk si mati..

taukan ada 3 perkara je yang tak terputus bila anak adam itu mati, iaitu anak soleh, ilmu yang berpanjangan dan amal jariah..insha Allah jika kita masuk takaful, adalah pelaburan kita di alam kubur nanti, mudahan =)

andai kita bersungguh untuk pelaburan 20 hingga 40 tahun yang akan datang..biarlah kita bersedia juga untuk pelaburan yang kita akan kekal selamanya di alam barzakh nanti..itulah AMAL JARIAH =)

maaf salah silap..

p/s: pisang emas di luaq pagar, ambil galah tolong jolokkan...(sambung sendiri ye~)

wallahualam..

 "Anehnya perjalanan masa,namun lebih aneh manusia yang melalaikannya."

1 ulasan:

NEPH berkata...

mohon share